![]() никами. На лекції відомих професорів збиралися школярі з різних куточків Європи. Викладання велося латиною, тому мовних бар'єрів не існувало. Вихідці з однієї країни об'єднувались у стінах університету в земляцтва. Існували студентські гуртожитки - колегії, на основі яких пізніше виросли навчальні заклади - коледжі. Університетська освіта була доступною для кожної вільної людини. І хоча серед студентів переважали вихідці із забезпечених сімей, зустрічалися також справжні бідняки. Зазвичай студентам доводилося багато працювати: зранку вони слухали лекції, потім до вечора в бібліотеці чи вдома повторювали пройдений матеріал. Однак вони вміли радіти життю і своїй молодості. Без студентів не обходились ні урочисті свята, ні веселі гулянки. Особливо це стосується вагантів - мандрівних школярів, які перебиралися з міста до міста, з країни до країни, щоб послухати лекції знаменитих професорів або просто підробити. З їхнього середовища вийшло чимало талановитих поетів. Студенти любили свій університет і на знак вдячності за отримані знання називали його «матір'ю-годувальницею» (лат. «альма-матер»). Середньовічні університети були справжнім джерелом знань і відіграли дуже важливу роль у культурному розвитку європейського суспільства. 5. Роджер Бекон і поява дослідних знань. Схоластика закликала до сліпого поклоніння авторитетам і відмовлялась від дослідження природи. Деяких учених такий підхід до пізнання навколишнього світу не влаштовував. Одним із перших інтерес до природничих наук виявив у XIII ст. професор Оксфордського університету Роджер Бекон. Він стверджував, що справжнє знання можна отримати, лише досліджуючи природу, і тільки так перевірити правильність знань. Займаючись різними науками, Бекон намагався створити мікроскоп і телескоп, пояснив походження веселки. Сучасникам він здавався магом і чарівником. Розповідали, начебто Бекон зробив мідну голову, яка вміла розмовляти. Учений запевняв, що можна побудувати саморухомі судна і візки, зібрати апарати, які б літали в повітрі й рухалися морським дном. Будучи нездатними зрозуміти Бекона, заздрісники звинуватили його у зв'язках із дияволом. Дослідника кинули до в'язниці, де він провів довгих 14 років і лише перед смертю вийшов на волю. ![]() XIII ст. З творів Роджера Бекона Усі науки пов'язані між собою і взаємно одна одну підтримують: успіх однієї допомагає всім іншим, як око, наприклад, керує рухом всього тіла. Математику помилково вважають наукою складною, а іноді навіть підозрілою, - тільки тому, що вона мала нещастя бути невідомою отцям церкви. Проте якою вона є важливою, якою корисною! Можна побудувати пристрої для плавання без гребців, так, щоб найбільші кораблі, морські та річкові, приводилися в рух силою однієї людини, рухаючись притому із значно більшою швидкістю, ніж якби на них було повно гребців. Саме так можна зробити вози без запряжки, які котитимуться з неймовірною швидкістю; літальні апарати, сидячи в яких, людина приводитиме в рух крила, що вдарятимуть по повітрю, подібно до пташиних. Немає нічого гіднішого, ніж вивчення мудрості, від цього залежить добробут усього світу. Немає загрози більшої, ніж неуцтво. ![]() ![]()
|