Переглянути всі підручники
<< < 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 > >>

 

книг, античні знання з астрономії - для обчислення християнських свят. Церква пристосувала до нових умов і давньоримську систему освіти - «сім вільних мистецтв». Вони поділялися на два рівні - трйвіум і квадрйвіум -і становили основу знань упродовж усього Середньовіччя. Першими відчинили свої двері монастирські та церковні школи.

X ст. З «Життєпису абата Гільйома»

Він заснував школи, де міг безкоштовно отримати благодать освіти всякий, хто звертався до підпорядкованих йому монастирів. Нікому з цих людей ніколи не відмовляли. Навпаки, залежні чи вільні, багаті чи бідні - всі без розрізнення відчули це виявлення братерської любові. Чимало нужденних отримували харчування в монастирі.

Навчання починали з тривіуму, або предметів про слово, - граматики, риторики і діалектики. Граматика давала знання латини. Діти вчили алфавіт, зубрили визначення, знайомилися з творами латинських авторів. Граматика вважалася найважчою частиною навчання. Її навіть зображували у вигляді цариці з ножем для підчищення помилок у правій руці і з батогом для биття -у лівій. Адже вбивати шкільні знання за допомогою різок було звичайною справою. Діалектикою тоді називали вміння розмірковувати, будувати докази і вести науковий спір - диспут. Риторика навчала правильно

красномовно говорити, прищеплювала вміння писати твори, листи, ділові папери. Подолавши трйвіум, учень починав вивчати квадрйвіум, або предмети про числа, - арифметику, геометрію, астрономію і музику. Уроки арифметики знайомили з діями додавання та віднімання. Множенням та діленням займалися менше: їх ускладнювало римське написання цифр. Геометрія давала загальні визначення (прямокутник, трикутник), а також включала знання з географії. На уроках астрономії спостерігали за рухом небесних тіл і отримували відомості з астрології, яка стежила за впливом планет і зірок на долі людей. Заняття музикою не стільки приділяло увагу грі на музичних інструментах, скільки нагадувало математичні розрахунки з визначення тривалості нот і музичних інтервалів.

Розвиток міст дав поштовх відкриттю світських шкіл, де учнів готували до занять торгівлею та ремеслом, а викладання поступово переходило на національні мови. У процесі централізації європейських держав зростала 160 потреба в освічених юристах, лікарях, учителях. З іншого боку, все більше людей прагнули здобути знання, тому що вони відкривали можливості для кар'єри. Настав час утворення університетів.

4. У стінах університету. Університет (від лат. - об'єднання) - дітище середньовічного міста, свідчення успіхів тогочасної культури. Право за

 

Переглянути всі підручники
<< < 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 > >>
Hosted by uCoz